Workshops van Intermijn
Grip op je keuzes
Deze week geeft het team van Intermijn workshops op VOLT! Deze workshops maken onderdeel uit van een meerjarige samenwerking, waarin de focus ligt op het vergroten van de studievaardigheden en het verbeteren van het mentale welzijn van leerlingen.
Thema
Het thema van de workshop was ‘grip op je keuzes’. Dit thema is in overleg vastgesteld en gebaseerd op de observaties van zowel het team van VOLT! als het team van Intermijn: jongeren van nu hebben de neiging veel buiten zichzelf te leggen. Als iets niet lukt, ligt het vaak aan de situatie, aan iemand anders… Deze manier van denken zorgt niet voor een gevoel van invloed en het idee dat je grip hebt op je eigen leven.
Dit raakt direct aan het thema motivatie: het vertrouwen dat jijzelf invloed hebt, werkt motivatieversterkend. Immers, als je toch denkt 'ik kan hier niets aan doen', dan is de drempel om tot actie over te gaan groot.
Opbouw
De workshop bestond uit 3 onderdelen:
- Het verschil tussen proactief en reactief gedrag
- De cirkel van invloed en betrokkenheid
- Het verschil tussen ‘ja maar…’ en ‘ja en…’
We hebben de leerlingen gevraagd een situatie te beschrijven waarin iets niet lukte. Ze hebben daar vervolgens in duo’s een cirkel van invloed en betrokkenheid bij getekend. De laatste stap bestond uit het bedenken van handelingsalternatieven: hoe had je óók kunnen handelen in deze situatie?
Ook interessant
Academie Tien is een middelbare school met een brede kijk op ontwikkeling. Naast leren is er ruimte voor persoonlijke groei en verwondering. Voor het nieuwe schoolgebouw aan het Berlijnplein maakte kunstenaar Elisabet Stienstra daarom zeven kunstwerken van jonge mensen die thema’s als groei en kennis weerspiegelen. De gloednieuwe architectuur, het...
Je zag de leerlingen al stiekem kijken toen schrijfsters Cis Meijer, Daniëlle Bakhuis en Caja Cazemier vrijdag 22 maart de trap van het OLZ op liepen.
Er zijn nog een aantal plaatsen vrij in onze brugklas.
Krijn Kieviet, biologiedocent, werkt ruim 10 jaar met veel plezier op het Utrechts Stedelijk Gymnasium als hij eind 2022 een video-oproep voorbij ziet komen van Gerben Houwer, directeur van Ithaka. De boodschap is helder: Ithaka heeft met spoed meer docenten nodig. Door de wereldwijde geopolitieke spanningen groeide de school voor...
Sinds het begin van schooljaar 2023/2024 heeft Academie Tien de gedurfde stap gezet naar een mobielvrije schoolomgeving. Het doel? Leerlingen trainen om hun aandacht voor langere tijd vast te houden, zodat ze zich beter kunnen focussen op de leerstof en de wereld om hen heen.