
Leerlingen geven feedback op onderwijs in leerlingarena
Wat kunnen we nog beter doen? Deze vraag stellen we regelmatig – aan onszelf, aan elkaar en vooral aan onze leerlingen. Door leerlingen hun ervaringen te laten delen, ontdekken we wat er echt leeft. Dat doen we elk jaar tijdens de leerlingarena, die ook dit jaar weer waardevolle inzichten opleverde. Een van die inzichten heeft meteen geleid tot een nieuwe lesopzet voor leerjaar 1, met een actieve werkvorm om de lesstof levendiger te maken.
Leerlingen willen meer afwisseling in de les
In de Leerlingarena bespreken eerstejaars leerlingen in kleine groepjes hun ervaringen met de school, het onderwijs en de leraren. Een mooie kans om te horen hoe ze de overgang naar de middelbare school hebben ervaren en hun dagen op school beleven. Uit de feedback blijkt bijvoorbeeld dat ze wat extra ondersteuning konden gebruiken bij de overgang van de basisschool naar de brugklas. Vooral bij het plannen van spullen en huiswerk. Ook hebben sommige leerlingen behoefte aan meer structuur en afwisseling in de les, en manieren om de lesstof levendiger te maken.
Samen aan de slag met feedback
Directe feedback van leerlingen is ontzettend waardevol. Door speciale momenten voor de leerlingenarena in te plannen, voelen leerlingen zich vrijer om hun ervaringen te delen. Ook hebben onze leraren in deze opstelling de tijd en ruimte om echt goed te luisteren. Direct na de gesprekken nemen we tijd om de feedback te verwerken. Zo worden de ideeën van leerlingen meteen omgezet in concrete acties.
Nieuwe werkvorm om lesstof levendiger te maken
Een van de acties vanuit de Leerlingarena is de nieuwe lesopzet die door het team van leerjaar 1 is gemaakt. Om de lesstof levendiger en interactiever te maken is er vanaf nu in elke les een groepsopdracht volgens de werkvorm Think- Pair- Share. Leraren laten leerlingen eerst individueel nadenken over stellingen en hun gedachten daarover opschrijven. Daarna delen ze hun antwoorden in kleine groepjes met elkaar. Op een digitaal bord vatten ze vervolgens hun antwoorden samen. Deze manier van werken betrekt leerlingen actief bij de lesstof, leert ze kritisch te denken, samen weken en van elkaar te leren.
We zijn onze leerlingen dankbaar dat ze hun ervaringen wilden delen. Samen maken we het onderwijs beter!
De Leerlingarena als werkvorm is ontwikkeld door Stichting Leerkracht.
Ook interessant
Goed nieuws: de bouw van het nieuwe schoolgebouw van International School Utrecht is officieel gestart! Gisteren gaven leerlingen, samen met wethouder Eelco Eerenberg (Onderwijs) en directeur Marieke Folkers, het startsein voor de realisatie van dit moderne en toekomstbestendige onderkomen op het Utrecht Science Park.
Wat wil je bij VOLT! achterlaten na je eindexamen? Dat vroegen we al onze examenleerlingen en dit is het resultaat!
Op donderdag 13 maar vond de jaarlijkse Iftar bij VOLT! Toekomstmakers plaats, het was een geweldige avond vol warmte en verbinding!
De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. Steeds meer leerlingen ervaren stress en prestatiedruk, terwijl scholen zoeken naar de beste manier om hen te ondersteunen. Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal ontwikkelde de Wegwijzer Mentaal Kapitaal om scholen handvatten te bieden voor een bredere aanpak. We spraken Margot Peeters, werkzaam...
Op dinsdag 3 december 2024 hebben wij bezoek gehad van de Inspectie van het Onderwijs. Tijdens dit bezoek heeft de inspectie een kwaliteitsonderzoek gedaan voor onze vmbo-basis (b) en vmbo-gemengde of theoretische leerweg (gt). Het onderzoeksrapport is gepubliceerd op de website van de inspectie.
Tijdens de open dagen bij VOLT! Toekomstmakers hadden leerlingen uit groep 7 en 8 de kans om door het hele gebouw letters te verzamelen en daarmee een geheime zin te vormen. Een leuke en spannende uitdaging!