Humans of NUOVO: Ontmoet Jeske Weerheijm

Bij NUOVO Scholen vinden we oprecht contact en verbinding belangrijk. Vandaag gaan we in gesprek met één van onze medewerkers: Jeske Weerheijm, die sinds januari 2017 werkt als Expert maatschappij en docent Geschiedenis op UniC: ‘Het onderwijs is me met de paplepel ingegoten’

Wanneer overwoog je voor het eerst om leraar te worden?

“Ik kom echt uit een onderwijsnest. Mijn opa was schooldirecteur, mijn oma juf en mijn vader docent aan de hogeschool. Zelfs mijn moeder werkte in de universiteitsbibliotheek. Het onderwijs is me met de paplepel ingegoten. De gesprekken aan tafel gingen altijd over educatie en hoe het nog beter kon. Deze gesprekken zijn me altijd bijgebleven.” Toch was opgroeien in een onderwijsfamilie niet de enige drijfveer van Jeske. “Ik herinner me ook nog een specifiek moment in 5 vwo. Tijdens Nederlands klaagde ik over de methode: van pagina 18 naar pagina 52 en weer terug naar pagina 12 – hoe omslachtig. Mijn docent was helemaal klaar met mijn gezeur en zei: ‘Weet je wat? Ga onderwijskunde studeren en doe het lekker zelf.’ Zogezegd zo gedaan. Na mijn vwo heb ik de bachelor geschiedenis en onderwijskunde tegelijkertijd afgerond, gevolgd door een inhoudelijke master in cultuurgeschiedenis en afsluitend de éénjarige master docentenopleiding. Hoe leuk ik geschiedenis ook vond, het onderwijs heb ik nooit helemaal los kunnen laten.”

Welke ervaring in het onderwijs is je het meest bijgebleven?

“Mijn allereerste stage op het Vathorst College in Amersfoort heeft mijn ogen geopend. Het vathorst is een heel vernieuwende school. Zelf heb ik altijd onderwijs gevolgd in het reguliere onderwijs. Ik dacht dat het vernieuwende onderwijs niet zou werken omdat leerlingen structuur nodig hebben. Maar het Vathorst heeft me na één week compleet overtuigd. De vakoverstijgende aanpak vond ik heel mooi. Waarom? Omdat de wereld niet is gekaderd tot schoolvakken. Als je in de krant leest over een bepaalde gebeurtenis, dan lees je ook over geschiedenis, economie en maatschappij. Dit is meteen één van de redenen dat ik graag bij UniC werk. Ook hier waarderen ze de vakoverstijgende aanpak.”

Wat boeit je het meest in je vak?

“Ik geniet enorm van het vormgeven van onderwijs en het uitdenken van strategieën om leerlingen te helpen met uitdagende onderwerpen. Mijn focus ligt vooral op de vraag: ‘Wat ervaren leerlingen als lastig en hoe kan ik hen deze stof op een begrijpelijke en boeiende manier bijbrengen?’ In de bovenbouw geef ik het examenvak geschiedenis, en hier heb ik volop geëxperimenteerd met andere manier van lesgeven: van escaperooms tot domino- en sudoku-achtige spelletjes. Ook laat ik leerlingen zelf spelletjes en manieren bedenken om de materie eigen te maken. Het creëren van een dynamische en interactieve leeromgeving staat voor mij centraal.”

Wil je meer NUOVO-medewerkers ontmoeten?

Houd onze website en social media de aankomende tijd goed in de gaten!

Ook interessant

Afgelopen dinsdag 6 januari was het thesissymposium voor de U-Talentleerlingen uit klas 6, waarbij in Utrecht ongeveer 100 leerlingen uit de regio hun bevindingen hebben mogen presenteren.

Lees verder

Op woensdag 28 februari was de officiële opening van de Sportcampus op het Leidsche Rijn College. HoCoSto doet zijn werk en ons schoolgebouw is nu echt energieneutraal, zelfvoorzienend in zijn warmte en het terrein is op een duurzame manier opnieuw ingericht. Een project waar we trots op zijn!

Lees verder

Deze zomervakantie organiseert It's My Child voor leerlingen van Ithaka weer een Zomerschool! It's My Child zoekt enthousiaste ouders die willen helpen organiseren. Zin in deze leuke, leerzame uitdaging?

Lees verder

Ben je een oud-leerling van LRC en vind je het leuk om de huidige leerlingen te vertellen over je studie? Kom dan ook op woensdag 6 maart 2024!

Lees verder

Verhalen en poëzie zijn prachtige middelen om emoties, gebeurtenissen en levenswijsheden mee te uiten. Genieten van de schoonheid van taal! Hoe doe je dat als je nog een nieuwe taal leert? En misschien nog helemaal niet zoveel woorden kent?

Lees verder