Krijn Kieviet versterkt formatief werken binnen het programma Rebuilding Education

‘Als jij komend schooljaar iets zou mogen veranderen op school, wat zou dat dan zijn?’ Dat is de vraag die aan docenten wordt gesteld in het programma Rebuilding Education. Dit gezamenlijke initiatief van NUOVO Scholen brengt docenten in beweging om onderwijs te herontwerpen. Als deelnemer aan het programma krijg je de kans om je eigen onderwijsinnovatieproject op te starten.

Ook Krijn Kieviet, biologiedocent op het USG, zette zijn ideeën om in actie. Hij startte aan Rebuilding Education met de droom om formatief werken te versterken in zijn lesprogramma. In dit interview vertelt Krijn over zijn project en zijn ervaring.

Formatief werken is een cyclisch proces tussen docent en leerling. Eerst stel je het leerdoel vast en daarna check je steeds opnieuw waar de leerling in het leerproces staat. Vervolgens bepaal je in overleg waar de leerling naartoe moet en welke instructies de leerling daarvoor nodig heeft.

Wat was de specifieke uitdaging die jij graag wilde aanpakken binnen het onderwijs?

“Binnen het USG is formatief werken een thema dat steeds meer aandacht krijgt. Toen ik hoorde van Rebuilding Education kreeg ik het idee om formatief werken te onderzoeken, toetsen en versterken in de praktijk. Ik wilde me hierbij voornamelijk focussen op het laatste onderdeel van formatief werken: het geven van feedback en hoe je leerlingen daadwerkelijk zover krijgt om iets te doen met de feedback die ze ontvangen.”

Hoe heeft het programma Rebuilding Education je geholpen bij het realiseren van je dromen?

“Zoals gezegd had ik een duidelijk doel voor ogen. Ik wilde me focussen op het onderdeel feedback binnen formatief werken. Alleen kwam ik er in het programma achter dat leerlingen iets anders nodig hebben. Als we goed formatief willen werken is het formuleren van een duidelijk leerdoel veel belangrijker. Het klinkt misschien voordehand liggend, maar het is een fundamenteel onderdeel. Je gaat op zoek naar de kern van het probleem. Dit vraagt om een flexibele houding. Mijn project heeft uiteindelijk een hele andere focus gekregen. Dat vind ik ook zo mooi aan het programma: op voorhand heb je een idee, maar tijdens het proces ontdek je dat de kern van het probleem misschien ergens anders ligt.”

Hoe ziet het programma eruit?

“De deelnemers krijgen elke donderdagochtend vrijgeroosterd voor Rebuilding Education. Deze ochtend besteed je volledig aan je eigen project. Dit biedt veel structuur en houvast. Je wisselt je dagelijkse werkzaamheden af met het werken aan je eigen project. Hierdoor kun je je bevindingen ook direct toetsen in praktijk. Naast individuele werktijd, is er op donderdagochtend ook ruimte om mee te doen aan inspirerende, interactieve werkcolleges. Denk hierbij aan feedbackcarrousels met externen of een spreker die iets komt vertellen over bijvoorbeeld communicatie en overtuiging. Hele interessante sessies die me veel inzichten geven. Ook de individuele coaching vind ik heel waardevol: het daagde me uit nóg kritischer te zijn.”

Welke inzichten heeft Rebuilding Education je gegeven?

“Rebuilding Education laat me inzien dat mijn project onderdeel is van een groter geheel. In eerste instantie wilde ik mijn eigen onderwijsaanpak verbeteren, maar nu zie ik dat mijn inzichten ook van waarde zijn voor andere docenten. Op dit moment ben ik veel bezig met de vraag: Hoe vertaal ik mijn nieuwe inzichten zodat ze ook bruikbaar worden voor andere docenten? Rebuilding Education daagt me uit om groter te denken.”

Wat wil je meegeven aan docenten die twijfelen om mee te doen aan Rebuilding Education?

“Als je een project in je hoofd hebt waar je maar niet aan toe komt: doe het! Zet een eerste stap door je aan te melden voor Rebuilding Education. Wees open voor feedback en durf kritisch te zijn. Ook al is het project nog maar heel klein in je hoofd, het gaat zich vanzelf ontwikkelen. Je leert onwijs veel en het geeft ontzettend veel energie. Rebuilding Education is een waardevolle stok achter de deur om van je dromen werkelijkheid te maken.”

Wil je meer weten over Rebuilding Education?

Lees de brochure over Rebuilding Education of mail naar Sjoerd Laarman -slaarman@nuovo.nl voor meer informatie.

Ook interessant

Afgelopen dinsdag 6 januari was het thesissymposium voor de U-Talentleerlingen uit klas 6, waarbij in Utrecht ongeveer 100 leerlingen uit de regio hun bevindingen hebben mogen presenteren.

Lees verder

Op woensdag 28 februari was de officiële opening van de Sportcampus op het Leidsche Rijn College. HoCoSto doet zijn werk en ons schoolgebouw is nu echt energieneutraal, zelfvoorzienend in zijn warmte en het terrein is op een duurzame manier opnieuw ingericht. Een project waar we trots op zijn!

Lees verder

Deze zomervakantie organiseert It's My Child voor leerlingen van Ithaka weer een Zomerschool! It's My Child zoekt enthousiaste ouders die willen helpen organiseren. Zin in deze leuke, leerzame uitdaging?

Lees verder

Ben je een oud-leerling van LRC en vind je het leuk om de huidige leerlingen te vertellen over je studie? Kom dan ook op woensdag 6 maart 2024!

Lees verder

Verhalen en poëzie zijn prachtige middelen om emoties, gebeurtenissen en levenswijsheden mee te uiten. Genieten van de schoonheid van taal! Hoe doe je dat als je nog een nieuwe taal leert? En misschien nog helemaal niet zoveel woorden kent?

Lees verder