Leerlingen leren over zichzelf en over Nederland in Expeditie VOLT!
De eerste periode van Expeditie VOLT! Is alweer afgerond! Het thema van deze periode was ‘Ontdekken’. Leerlingen hebben ontdekt wie ze zelf zijn, maar ook veel geleerd over Nederland. In Expeditie VOLT! werken leerlingen op een praktijkgerichte manier aan verschillende vakken. In plaats van alleen maar uit boeken te leren, gaan ze actief op onderzoek uit. Zo ontwikkelen ze vaardigheden als samenwerken, organiseren, plannen, communicatie en onderzoeken.
Wat hebben de leerlingen ontdekt over zichzelf?
In de eerste periode ontdekten de leerlingen meer over zichzelf door na te denken over vragen zoals: wie ben ik, wat zijn mijn hobby’s, waar ben ik goed in en waar wil ik me nog in ontwikkelen? Expeditie docent, Joyce Westra: “Dit soort vragen zijn soms best lastig te beantwoorden als je nog zo jong bent. Om ze te helpen ontdekken hebben bijvoorbeeld het kwaliteitenspel met ze gespeeld.” Hun ontdekkingen gaven de leerlingen vorm in een poster die ze aan elkaar presenteerden. Joyce: “Dit is een mooie manier om zichzelf, maar ook elkaar, beter te leren kennen en dat helpt weer bij een van de leerdoelen: leren samenwerken.”
Wat hebben de leerlingen ontdekt over Nederland?
De leerlingen gingen ook op ontdekkingstocht door Nederland. Elk groepje onderzocht een provincie en leerde wat daar speciaal aan is. Ze maakten een maquette van hun provincie en gaven een presentatie over wat ze hadden geleerd. Tijdens dit project werkten ze samen en pasten ze kennis toe uit vakken zoals biologie, mens & maatschappij en Nederlands en wiskunde.
Leerdoelen en beoordeling
Aan het einde van elke periode krijgen de leerlingen een beoordeling op hun leerdoelen. In dit geval werd er vooral gelet op de samenwerking in de groepjes en hun onderzoeksvaardigheden. Ook hun poster en de maquette werden beoordeeld als eindproduct. Joyce: “De maquettes en de posters zijn geweldig geworden. We zijn trots op wat de leerlingen allemaal over zichzelf hebben geleerd en wat ze over hun provincie hebben ontdekt. Het samenwerken kan nog wel wat beter, dus daar gaan we volgende periode verder mee.”
Het was een geweldige afsluiting van een periode vol ontdekkingen! De 2e periode is inmiddels begonnen. Het thema voor de komende weken is: Aanpassen.
Expeditie VOLT!
Op VOLT! Toekomstmakers geloven we in de kracht van praktisch onderwijs, en dat is precies wat we bieden met ons projectonderwijs: Expeditie VOLT! Tijdens het schooljaar gaan onze leerlingen op vier expedities, waarin ze de lesstof op een boeiende en praktische manier ontdekken. In plaats van klassikaal leren, leren de kinderen actief en onderzoekend. Dit werkt zeer motiverend en is een waardevolle aanvulling op de reguliere lessen!
Ook interessant
Onze Open Dagen komen eraan! Op 31 januari en 1 februari openen we onze deuren, en dat willen we natuurlijk aan iedereen laten weten. Naast onze standaard online uitingen en abri’s hebben we dit jaar gekozen voor iets bijzonders: biologisch afbreekbare ‘green graffiti’ op de stoep. Een duurzame manier om...
Café Chantant 2025 was weer ongelooflijk mooi, met live muziek van (oud-)leerlingen en docenten van het Anna van Rijn College.
Ook dit jaar heeft het Anna van Rijn College leerlingen naar het provinciehuis in Utrecht gestuurd om deel te nemen aan regionaal MEP.
Wat zijn we trots op onze leerlingen, medewerkers en ouders van het Anna van Rijn College! Tijdens onze gezellige en succesvolle Red Nose Day hebben we samen een prachtig bedrag ingezameld voor KiKa!
In Nederland bevinden zich bijna 1 miljoen mensen onder of maar net boven de armoedegrens. De voedselbanken spelen een essentiële rol in het ondersteunen van hen die tijdelijk financiële hulp nodig hebben.
In elke editie van NUOVO Nieuws lees je een interview met jouw - indirecte - collega. Deze keer gaan we in gesprek met Leslie Reijgersberg-Gödecke en Attie van Eck van NXT Maarsbergen over hun bijzondere vriendschap.