Vanuit onze missie een kritische blik op toetsing

Je wordt als leerling uitgedaagd prestaties te leveren, zodat je met een diploma de school verlaat. Want met een diploma gaan deuren open. Maar misschien nog wel belangrijker: we willen leerlingen helpen uit te groeien tot een goede volwassene, een fijn mens. Dat ze iemand worden, die met zelfvertrouwen in de wereld staat. Iemand die het lef heeft om verantwoordelijkheid te nemen. Iemand die weet hoe je samen kunt zijn met anderen. Een persoonlijkheid!

Dit is een gastcolumn die onze teamleider onderbouw, Manon Rijken, schreef voor onderwijsorganisatie Bureau Ice.

Vanuit deze gedachte besluiten we dat blijven zitten in de onderbouw geen optie is. Alle leerlingen gaan over en we kijken welke vorm van leren passend is; uit boeken of in de praktijk? Met vmbo-k kun je ook uitstromen naar mbo niveau 3 of 4, net zoals met een tl-diploma. Hierover blijven we in gesprek met de leerlingen en hun ouders, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. Dit levert mooie, eerlijke gesprekken op.

" Zegt de toets iets over de kwaliteit van de les of over de groei van de leerling? "

Als we vanuit onze missie kritisch kijken naar onze manier van toetsen, hoe dragen onvoldoendes dan bij aan het zelfvertrouwen? Ontwikkel je je beter als je veel toetsen maakt? Zegt de toets iets over de kwaliteit van de les of over de groei van de leerling? Als we vinden dat een leerling fouten mag maken en daarvan kan leren, hoe pakken we dat dan aan?

Ontzettend fijn dat we op OVMZ kijken naar de totale ontwikkeling van leerlingen en niet alleen naar de cijfers. Cijfers die we vanaf nu tot een minimum gaan beperken. Waar we samen naartoe werken. Cijfers waar we niet onderuit kunnen vanwege het examen, maar ook niet omdat het werken zonder toetsen voor cijfers te vroeg komt voor veel leerlingen, hun ouders en ook voor sommige collega’s.

Het vraagt een andere manier van kijken. Van soms kansen geven, ook als we er misschien zelf niet zoveel vertrouwen in hebben, maar de leerling en ouders wel. En er dan tegelijkertijd op letten dat dit écht kansen zijn en niet kansloos met uitzicht op falen. Het is een gezamenlijke beslissing waarin de leerling centraal staat.

Wat is het onderwijs toch mooi en interessant!

Lees de column op de website van Bureau Ice.



Ook interessant

Onze school moet een veilige plek zijn waar leerlingen goed kunnen leren. Schoolleider Sebastian Blanck: “Als leerlingen op tijd komen, hun spullen bij zich hebben en zich gedragen in de klas, kan de leraar beter lesgeven en kunnen de leerlingen beter leren. Dat heeft een positieve invloed op de onderwijskwaliteit...

Lees verder

Nu staan er nog lege boekenkasten in onze nieuwe schoolbibliotheek. Maar dat gaat snel veranderen! Samen met Bibliotheek Utrecht zijn we druk bezig om alle lege planken te vullen. Daarom mochten vier van onze leraren boeken uitkiezen bij NBD Biblion, een bibliotheek voor (school)bibliotheken.

Lees verder

Op donderdag 5 december ben je van harte welkom op onze jaarlijkse Duurzame Wintermarkt, van 9:30 tot 16:30 uur. De hele markt is georganiseerd door onze leerlingen! Dit jaar is de markt lekker warm en droog op de benedenverdieping van onze bovenbouw. Iedereen is welkom, of je nu leerling bent,...

Lees verder

Vandaag is een groep van 16 leerlingen begonnen met de trainingen voor de Jongerenrechtbank. Is er een keer een incident op school? Dan kunnen de leerlingen dit zelf oplossen met de Jongerenrechtbank. Dit verkleint de kans op herhaling, het is leerzaam voor de leerlingen en het draagt bij aan een...

Lees verder

Stel je voor: een aula gevuld met geuren en kleuren van gerechten uit alle hoeken van de wereld. Dat was de werkelijkheid op donderdag 14 november bij VOLT! Toekomstmakers! Als onderdeel van het project Bloei van de Samenleving organiseerden de leerlingen van leerjaar 3 en de zij-instromers van 4G het...

Lees verder

Je wordt als leerling uitgedaagd prestaties te leveren, zodat je met een diploma de school verlaat. Want met een diploma gaan deuren open. Maar misschien nog wel belangrijker: we willen leerlingen helpen uit te groeien tot een goede volwassene, een fijn mens. Dat ze iemand worden, die met zelfvertrouwen in...

Lees verder