Burgerschapslab zichtbaar in de stad

Burgerschap leer je niet alleen in de klas, maar vooral door het te ervaren. Dat uitgangspunt stond centraal tijdens de eerste editie van het Burgerschapslab, die op 3 en 4 december plaatsvond.

Burgerschapslab zichtbaar in de stad

Vanuit NUOVO en het Limuscollege gingen tientallen leerlingen de stad Utrecht in om actief mee te draaien bij maatschappelijke organisaties. 

Verspreid over de stad werkten leerlingen onder andere bij de Voedselbank Overvecht, Sport Utrecht, Woningcorporatie Woonin, Stichting Asha, de gemeente Utrecht, Het Welkomshuis en Villa Vrede. Ze hielpen bij het klaarzetten van de voedselbankwinkel, gaven sportactiviteiten aan kinderen uit de wijk, schoven aan bij taallessen voor vluchtelingen en gingen in gesprek met medewerkers van de gemeente over thema’s als wonen, armoede en samenleven in de stad. Bij Woonin kregen leerlingen een inkijkje in hoe een woningcorporatie werkt en welke maatschappelijke vraagstukken daarbij komen kijken. 
Het enthousiasme groeide gedurende de dag. Shawn Raouf (Woonin) verwoordde het treffend: “Het is zo lief als ze zo stil binnenkomen. Je weet gewoon dat er heel veel in deze jongeren zit. Ik vind het altijd leuk hoe je ze op zo’n dag kunt laten opleven en veilig laten voelen, zodat ze zich kunnen openen en meningen delen.” 

Bij de voedselbank hielpen leerlingen in hoog tempo mee om de winkel klaar te maken voor de bezoekers. Het team was zichtbaar onder de indruk: “Zoveel enthousiasme en leuke vragen! Het was echt heel leuk om dit te organiseren en te doen.” (Marjolein, Voedselbank Overvecht). 

Leren door te doen - voor iedereen waardevol 
Door mee te doen in de praktijk ontstonden echte ontmoetingen. De twee dagen leverden zoveel meer op dan enkel activiteiten. Leerlingen luisterden naar persoonlijke verhalen, stelden vragen en ervaarden hoe hun inzet ertoe doet. In Het Welkomshuis deden zij bijvoorbeeld fanatiek mee met Nederlandse taaloefeningen. En bij Sport Utrecht werd gewerkt aan sportplezier voor kinderen voor wie sporten niet vanzelfsprekend is. Deze ervaringen maakten zichtbaar wat levensecht leren kan opleveren: betrokkenheid, begrip en nieuwsgierigheid. 

Waarom dit juist nu belangrijk is 
Juist in een tijd waarin samenleven soms onder druk staat, is burgerschap buiten het klaslokaal onmisbaar. Wanneer leerlingen mensen ontmoeten, echte verhalen horen en zelf ervaren hoe waardevol hun inzet is, groeit er iets wat geen boek kan vervangen: betrokkenheid. Hoe mooi zou het zijn als elke Utrechtse leerling meerdere keren tijdens zijn schooltijd de stad in gaat om te leren in het echt? 

Uit de gespreken na afloop bleek dat het hen heeft geraakt en geïnspireerd. En, dáár doen we het voor. We zijn enorm trots op deze eerste editie van het Burgerschapslab. 

Vooruitkijken: uitbreiding in het nieuwe schooljaar 
Dit was nog maar het begin. In het komende schooljaar breiden we verder uit, zodat meer Utrechtse scholen en leerlingen kunnen deelnemen. Want burgerschap groeit wanneer leerlingen hun wereld vergroten – buiten het klaslokaal, midden in de samenleving. 

Uitnodiging aan andere scholen 
Werk jij op een Utrechtse school en wil je dat jouw leerlingen óók meer levensechte ervaringen opdoen? Dan nodigen we je van harte uit om je aan te sluiten bij het Burgerschapslab. Meer informatie of je aanmelden voor het burgerschaplab kan op de websitepagina Het Burgerschaplab.  

Het Burgerschapslab is een initiatief van NUOVO, ontstaan vanuit de succesvolle Maatschappelijke Betrokkenheidsdag van Academie Tien. Met steun van een toegekende subsidie van de gemeente Utrecht bouwen we de komende twee jaar verder aan een stedelijk netwerk van alle Utrechtse scholen en maatschappelijke partners. Samen werken we aan een gezamenlijke burgerschapsomgeving en een doorlopende burgerschapsleerlijn, in lijn met de Utrechtse onderwijsagenda waarin levensecht leren een belangrijke plek heeft.