Terugblik op een succesvol eerste jaar van expeditie VOLT!
Eerstejaars leerlingen van VOLT! Toekomstmakers zijn afgelopen jaar op expeditie gegaan! Een expeditie waar leren een avontuur is, zowel binnen als buiten de school. Tijdens de expeditie ontwikkelen leerlingen belangrijke vaardigheden door middel van vakoverstijgend projectonderwijs. Van het maken van maquettes tot het organiseren van een multicultureel schoolfeest – tijdens elke expeditie ontdekken ze de lesstof echt op een andere manier. Nu, één jaar later, is het tijd om terug te blikken op het eerste jaar expeditie VOLT.
Met je neus uit de boeken
Expeditie VOLT! is de naam voor het vakoverstijgende projectonderwijs op VOLT! Toekomstmakers. In de reguliere lessen zitten leerlingen vooral met hun neus in de boeken. Ze volgen bepaalde lesstof van A tot Z, weten precies wat ze moeten leren en krijgen daar een cijfer voor. Bij Expeditie VOLT leren leerlingen projectmatig werken. Vier keer per jaar gaan leerlingen samen op onderzoek uit. Iedere leerling heeft iets unieks te bieden. Samen leren ze van én met elkaar. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden als samenwerking, organiseren, plannen, communicatie en onderzoek. In plaats van reguliere beoordelingen met een cijfer wordt er gewerkt met leerdoelen en rubrics. Leerdoelen die niet behaald zijn gaan mee naar de volgende expeditie. Zo kunnen leerlingen gedurende het jaar hun eigen ontwikkeling monitoren.
Actief en onderzoekend leren door vakoverstijgend projectonderwijs
Twee keer per week krijgen leerlingen twee uur de tijd om aan hun expeditie te werken. In periode 1 gingen leerlingen bijvoorbeeld aan de slag met het onderwerp ''de provincie''. Zo deden ze onderzoek naar de cultuur, het landschap, de bodem en bijzonderheden van een provincie. Als eindproduct maakten leerlingen zelf een maquette van de provincie. Joyce is een van de collega's die gevraagd werd als ''expeditie docent''. Joyce: ''Het mooie aan expeditie VOLT is dat alle (kern)vakken terugkomen in het project. Het onderzoek naar de bodem en de natuur wordt gedaan bij biologie. Tijdens Nederlands leren leerlingen hoe je een goede presentatie maakt en wat belangrijke vaardigheden zijn. En bij techniek leren ze weer hoe je een maquette maakt.'' Andere thema's van de expeditie dit jaar waren aanpassen, jezelf in balans en feesten en culturen.
Positieve reacties van leerlingen en docenten
Zo’n expeditie zorgt voor veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid voor leerlingen. De ene leerling vindt dit heel fijn, de ander heeft wat langer nodig om zijn draai te vinden. ‘’Tijdens expeditie VOLT vind ik het leuk dat je tegelijk aan theorie- en praktijk opdrachten mag werken. De afwisseling vind ik heel fijn.’’ vertelt een van de leerlingen. Een andere leerling vult aan: ‘’Ik vond het juist leuk om samen te werken en te leren over onderwerpen waar ik eigenlijk helemaal niks van wist.’’ Ook voor de meeste docenten is het vakoverstijgende projectonderwijs nieuw. Joyce: ''We zijn met een team van 14 collega’s gestart aan de expeditie. Allemaal hebben we weer onze eigen kennis en kwaliteiten. Daar maken we dan ook heel slim gebruik van. We zijn als team erg enthousiast over Expeditie VOLT, en dat straalt ook weer uit op de leerlingen. We zien dat leerlingen heel trots zijn op hun eindresultaat en echt al uitkijken naar volgend jaar.''
Organiseer een feest waar iedereen welkom is
Ondertussen is de laatste periode van de expeditie bijna afgerond. Als eindproduct van het laatste onderwerp ''feest en cultuur'', organiseren leerlingen een eigen schoolfeest waarin allerlei verschillende culturen samenkomen. Leerlingen hebben speciale organisatie-workshops gevolgd. Vervolgens mochten ze solliciteren op een werkgroep, bijvoorbeeld decoratie, media en communicatie, catering, licht en geluid, of de overkoepelende organisatiegroep. Er is bewust gekozen voor een sollicitatieprocedure, vertelt Joyce.''Solliciteren is een belangrijke vaardigheid voor de rest van je leven. We willen dat leerlingen nadenken over waarom ze iets leuk vinden, of waarom ze denken dat het bij hen past. En waar ze zich nog in zien ontwikkeling in een rol.''
Woensdag 2 juli vindt het eindfeest plaats. Leerlingen hebben allerlei activiteiten bedacht, zoals een FIFA-toernooi en oud-Hollandse spelletjes. Ouders, broers, zussen, de buurt en andere geïnteresseerden zijn uitgenodigd om samen met onze leerlingen een feestje te komen vieren.
Ook interessant
7 oktober vierden we de Dag van de Leraar op een speciale manier! De schoolleiding ging langs de lokalen om koffie en iets lekkers rond te brengen aan alle docenten.
Dinsdag 8 oktober 2024 Locatie: Trajectum College Onderwerp: (School) Examens Georganiseerd door: Mentoren 18.30 uur: Start Leerjaar 3 (inloop vanaf 18.15 uur) 19.00 uur: Start Leerjaar 4 (inloop vanaf 18.45 uur) Wij zien jullie graag dan!
Onze natuurkundedocenten zetten vanaf klas 1 in op liefde voor het vak en zin in onderzoek doen. ‘Eerst zorgen voor nieuwsgierigheid, die kennis komt later wel’, is hun motto.
Wat als je als leerling iets kwijt wilt waar je liever je leraar, mentor of ouder(s)/verzorger(s) niet voor vraagt? Bij VOLT! Toekomstmakers kun je dan terecht bij de jongerenwerkers van Stichting JoU. Zij zijn elke dag op school aanwezig om jongeren een steuntje in de rug te geven. We spraken...
Vrijdag 27 september hebben de personeelsleden van het Leidsche Rijn College hun handen uit de mouwen gestoken tijdens een bijzondere personeelsdag. Onder leiding van de docenten Duits en Informatica stond de dag in het teken van ‘Samen iets betekenen voor de lokale gemeenschap’.
In elke editie van NUOVO Nieuws lees je een interview met jouw -indirecte- collega. Vandaag gaan we in gesprek met Viëna Bolein. Viëna werkt al 15 jaar als docent Frans op het Leidsche Rijn College. Hier is ze ook topsporttalentbegeleider van leerjaar 1 en 2. Vorig jaar was Viëna op...