Gymnasium in de activiteitenweek

Gymnasium 3 trapte de week af met een bezoek aan Doloris Meta Maze in Tilburg. Geblinddoekt werden leerlingen één voor één naar binnen gebracht, waarna ze konden verdwalen in een surrealistisch doolhof waar alle zintuigen op scherp werden gezet. Een hele bijzondere beleving, die iedereen anders ervaren heeft.

Ook Gymnasium 1 & 2 gingen op Excursie, naar Utrecht deze keer. We begonnen met een escape room in de Domtoren. Met het uitvoeren van opdrachten in en rond de Dom moesten leerlingen een code kraken om zo de bovenste deur in de toren te kunnen openen. Met het geweldige uitzicht over Utrecht als beloning! Erg leuk om te doen en zo leerden ze stiekem over de middeleeuwen, gotiek en de Domtoren.

Daarna volgde het Universiteitsmuseum. Een interactief programma waarbij leerlingen zelf aan de slag gingen met een sociaalwetenschappelijk onderzoek naar aandacht en multitasking. Ook kregen zij een mysterybox gepresenteerd. Een gesloten doos waarvan ze de inhoud moesten achterhalen. Best wel een opgave, want hoe pak je dat nou het beste aan?

De rest van de week hebben leerlingen verschillende workshops kunnen volgen.

Onder begeleiding van een fotograaf zijn leerlingen op ons prachtige terrein op zoek gegaan naar ochtendlicht. Met spiegelreflexcamera's en extra attributen als minifiguren en glazen ballen hebben zij prachtige beelden geschoten in de ochtendzon.

Ook hebben we lekker veel bewogen. Even uit het hoofd en in het lijf gezakt, met Capoeira en een Yoga Warriors workshop. Voor sommige leerlingen bekend terrein, voor anderen was het even wennen.

Tijdens de workshop De dichter in jezelf, zijn leerlingen gaan dichten op echte typmachines. Ook werden er heuse Loesje posters ontworpen. De week is afgesloten met een bezoek aan Dierenpark Amersfoort. Daar observeerden leerlingen onder begeleiding van drie van onze biologiedocenten het gedrag van dieren.

Ook interessant

Vlak voor én na de meivakantie zijn onze leerlingen uit leerjaar 1 en 2 op een bliksemstage geweest van JINC. Door middel van een bliksemstage krijgen leerlingen een beeld van verschillende beroepen en van hun eigen interesses en kwaliteiten. Dit kan weer helpen bij het kiezen van een profiel of...

Lees verder

Jongeren zelf verantwoordelijk maken voor het oplossen van incidenten, hoe doe je dat? In samenwerking met Stichting Halt traint Stichting Jongerenrechtbanken tweede- en derdejaarsleerlingen van VOLT! Toekomstmakers om conflicten binnen de school zelf op een duurzame manier aan te pakken. Het doel? We maken jongeren zelf verantwoordelijk voor het oplossen...

Lees verder

Academie Tien is een middelbare school met een brede kijk op ontwikkeling. Naast leren is er ruimte voor persoonlijke groei en verwondering. Voor het nieuwe schoolgebouw aan het Berlijnplein maakte kunstenaar Elisabet Stienstra daarom zeven kunstwerken van jonge mensen die thema’s als groei en kennis weerspiegelen. De gloednieuwe architectuur, het...

Lees verder