Hoe voer je het gesprek in de klas over conflict Israël-Hamas?
Actuele wereldpolitiek moet besproken worden in de klas. Maar bij sommige conflicten liggen persoonlijke meningen en achtergronden gevoelig en kunnen leerlingen tegenover elkaar komen te staan. Hoe ga je daar als school mee om en hoe faciliteer je de dialoog?
“Gesprekken in de klas mogen best schuren, daar moet je niet voor weglopen,” stelde rector Albert Wijnsma van Academie Tien in diverse media. Vlak voor de herfstvakantie kwam bijvoorbeeld het tv-programma Goedemorgen Nederland al op school, om live mee te maken hoe de school in de praktijk omgaat met moeilijke onderwerpen.
Deze aandacht leidde tot bredere media-aandacht voor de aanpak op Academie Tien en de andere NUOVO Scholen. Datzelfde weekend zat filosofiedocent Marie-Renee Latuapon in het radioprogramma ’Spijkers Met Koppen’, om toe te lichten hoe je een ingewikkeld gesprek in de klas kan voeren, op een respectvolle manier.
Vandaag staat er in het AD Utrechts Nieuwsblad ook een artikel over dit onderwerp. Wat doe je bijvoorbeeld als er een Palestijnse vlag opduikt in de aula? "Vooral jongere leerlingen kunnen fel reageren,” vertelt LRC-rector Eric Hordijk in dat verhaal.
Ook interessant
De stad Utrecht als klaslokaal: een uniek onderwijsconcept voor maatschappelijk betrokken leren.
De Open Dagen komen er weer aan! Op 23 en 24 januari 2025 openen wij onze deuren voor de basisschoolleerlingen van groep 7 en 8.
Onze nieuwe leerroute in samenwerking met Trajectum College 'MPower' staat voor het vinden en activeren van je eigen kracht. Wij bieden geen traditioneel theoretisch onderwijs; bij ons draait het om directe toepassingen in de echte wereld. Door te doen dus! Benieuwd? Kom dan naar onze open dagen en lesmiddagen.
Om zelf eens te ervaren hoe het is op de nieuwe leerroute MPower, kun je je aanmelden voor de open lesmiddagen.
Op Coming Out Day, afgelopen vrijdag, is in het LO-gebouw de kleine kleedkamer feestelijk geopend. De ruimte is bedoeld als veilige plek voor leerlingen die zich ongemakkelijk voelen in de reguliere kleedkamers, zoals transgender of non-binaire jongeren.
Voor leerlingen die snel overprikkeld raken of soms last hebben van woede of angst, hebben wij sinds dit schooljaar iets nieuws: een time-out kaart. Met deze kaart kunnen leerlingen even de klas uitgaan zonder dat ze steeds hoeven uit te leggen waarom.