Humans of NUOVO: Ontmoet Manon Ockeloen
In elke editie van NUOVO Nieuws lees je een interview met jouw -indirecte- collega. Vandaag gaan we in gesprek met Manon Ockeloen. Manon is 28 jaar oud en werkt sinds 2017 op het Anna van Rijn college. Hier werkt ze met plezier als docent biologie voor HAVO 4 en is ze mentor van MAVO 4. Naast biologie geeft Manon ook EHBO-lessen aan de bovenbouw. Het Anna van Rijn is haar niet vreemd: in 2014 behaalde Manon hier namelijk haar havodiploma!
1. Wanneer overwoog je voor het eerst om leraar te worden?
'‘Toen ik nog een leerling was op het Anna van Rijn, wilde ik eigenlijk tandheelkunde gaan studeren. Later bedacht ik me dat ik toch een baan wilde met meer afwisseling. Na lang wikken en wegen bezocht ik de decaan van het AvR voor een beroepentest. Uit deze test kwam het beroep leraar naar voren. Omdat ik pubers fantastisch vind, koos ik voor de middelbare school. En waarom pubers? Omdat de puberteit lastig en rommelig kan zijn en ik het gevoel heb dat je als docent echt iets kunt betekenen voor deze doelgroep.’'
Funfact: Wist je dat Manon een liefhebber is van hardstyle feesten? ‘'Ik ga graag naar hardstyle en hardcore festivals. Thunderdome en Defqon, ik vind het allemaal leuk. In de zomer bezoek ik ongeveer één festival per maand. Ik ga ook bewust niet op vakantie omdat ik zo geniet van deze festivals. Mooi weer, een fijne sfeer, gaan!’'
2. Welke ervaring in het onderwijs is je altijd bijgebleven?
'‘De docent van wie ik vroeger biologieles kreeg, werkt op dit moment nog steeds op het Anna van Rijn. Twee jaar geleden heb ik samen met deze docent biologieles mogen geven aan 4 HAVO. Afgelopen schooljaar heb ik zelfstandig biologieles mogen geven aan 4 HAVO, en heeft zij 5 HAVO voor haar rekening genomen. Aankomend schooljaar wordt ze teamleider en neem ik het stokje over. Hoe leuk is dat?! Eerst was ze één van mijn favoriete docenten en nu is ze één van mijn favoriete collega’s!
Naast biologiedocent van 4 HAVO ben ik ook mentor van 4 MAVO. Een super fijne en leuke klas! De leerlingen zijn lekker praktisch en ongefilterd in positieve zin. Ik vind de afwisseling in doelgroepen ontzettend leuk aan mijn werk. Ik heb een goede band met beide klassen en vind het altijd erg gezellig als leerlingen even komen kletsen. Het mooie aan mentor zijn is de ruimte voor persoonlijke begeleiding. Vorig jaar had ik een meisje in mijn klas die lang moest revalideren van een zware hersenschudding. Ik heb haar het hele jaar mogen begeleiden in haar herstel. Een paar weken geleden mocht ik haar bellen met het nieuws dat ze is geslaagd! Dan ben ik zo trots!’'
3. Wat boeit je het meest in je vak?
‘'Ik vind biologie fascinerend. Ik ben er helemaal ingegroeid. Hoe kleiner je kijkt, hoe verwonderlijker het is. In één enkele cel in het menselijk lichaam gebeurt zo ontzettend veel! Zonder dat je daar iets voor hoeft te doen of daar iets van merkt. Ik vind het leuk om leerlingen mee te nemen in mijn enthousiasme. Hen een kijkje geven in hoe ons lichaam en de wereld om ons heen werkt. Daar geniet ik enorm van!''
Ook interessant
De stad Utrecht als klaslokaal: een uniek onderwijsconcept voor maatschappelijk betrokken leren.
De Open Dagen komen er weer aan! Op 23 en 24 januari 2025 openen wij onze deuren voor de basisschoolleerlingen van groep 7 en 8.
Onze nieuwe leerroute in samenwerking met Trajectum College 'MPower' staat voor het vinden en activeren van je eigen kracht. Wij bieden geen traditioneel theoretisch onderwijs; bij ons draait het om directe toepassingen in de echte wereld. Door te doen dus! Benieuwd? Kom dan naar onze open dagen en lesmiddagen.
Om zelf eens te ervaren hoe het is op de nieuwe leerroute MPower, kun je je aanmelden voor de open lesmiddagen.
Op Coming Out Day, afgelopen vrijdag, is in het LO-gebouw de kleine kleedkamer feestelijk geopend. De ruimte is bedoeld als veilige plek voor leerlingen die zich ongemakkelijk voelen in de reguliere kleedkamers, zoals transgender of non-binaire jongeren.
Voor leerlingen die snel overprikkeld raken of soms last hebben van woede of angst, hebben wij sinds dit schooljaar iets nieuws: een time-out kaart. Met deze kaart kunnen leerlingen even de klas uitgaan zonder dat ze steeds hoeven uit te leggen waarom.